Historik

Hallstaviks speedwayhistoria

Den 27:e mars 1930 träffas ett antal personer på Café utsikten i Hallstavik. På mötet fanns Edvin Jonsson, Oskar Johansson, Georg Sjöberg, Torsten Sjöberg, Tilly Källman och Daniel Hafdell. Dessa 6 personer bestämde sig för att starta en motorklubb!

Vid det här mötet kunde man ej enas om ett namn på klubben. Den 17:e april hölls ett nytt möte och på förslag av Tilly Källman bestämdes det att klubben skulle heta ”Orion”. Den 9:e maj 1933 påbörjar man arbetet med en jordbana i Folkets Park, efter hårt arbete så står banan klar. Den sammanlagda kostnaden för banan slutar på 6074:-. Den 15:e april 1934 kör man den första tävlingen på den nya banan, tyvärr slutar tävlingen i tragedi då Ragnar Joelsson förolyckas. Under större delen av 40-talet låg klubben nästan nere p.g.a. bensinrestriktionerna. 1949 är åter tävlingsverksamheten igång igen. Man kör då en speedway tävling som drar hela 5779 åskådare! 1959 får klubben helt och hållet hand om Folkets Park och alla byggnader köptes för 3000:-.

I mitten av 60-talet startar Orion speedway laget ”Stjärnorna”! Stjärnorna ligger sedan i division 3 fram till 1969 då man tyvärr inte får ihop något lag. 1971 gör man då åter ”comeback” i speedway serien och slutar på 4:e plats i division 3. 1973 når man en stor framgång då Kent Pettersson blir 3:a i JSM-finalen i Avesta. Stjärnorna får det trots Kent Petterssons framgång svårt och både 1975 och 1976 slutar man sist i division 3.
   1978 bestämmer man sig dock för ett namnbyte, eftersom Hallstavik hör till Roslagen fann det sig ganska naturligt att det nya namnet blev ”Rospiggarna”. 1979 blir Rospiggarna 2:a i division 3 och turligt nog räcker detta för att gå upp till division 2! Kent Petersson var detta år bästa ”rospigg” med ett snitt på 12,32 inkl. bonus. 1982 sker en förändring i serien, division 1 blir elitserien, division 2 blir division 1 och så vidare. Rospiggarna kör detta år i division 1 och slutar på en fin 4:e plats. 1983 kämpar Rospiggarna hårt för att nå den högsta serien men får se sig besegrade av Gamarna.
   Även 1984 blir Rospiggarna 2:a i division 1, i JSM deltar Mikael Teurnberg och han slutar på en fin 9:e plats.

1985 deltar Teurnberg i sin första ”stora” SM-final, han blir 14:e man på 3 poäng. Mikael Messing blir detta år 3:a i JSM-finalen i Norrköping. 1988 kommer då det som Hallstavik supportrarna väntat på. Rospiggarna vinner division 1 och avancerar för första gången till Elitserien. Rospiggarna vinner serien hela 6 poäng före 2:an och Mikael Teurnberg är överlägsen segrare av snittligan med snittet 14,58 inkl. bonus! Rospiggarnas mål 1989 är att klara sig kvar i elitserien vilket dom lyckas med. Visserligen med bara en poängs marginal till Vargarna som blir sist! Mikael Teurnberg visar att han även behärskar elitserien och han får snittet 9,61 inkl. bonus.
   1990 förstärker Rospiggarna laget kraftigt, man köper USA:s storstjärna Shawn Moran, 1985 års Svenska mästare Erik Stenlund och Norges stjärna Einar Kyllingstad. Tyvärr räcker ändå inte riktigt laget till och man blir ”bara” 6:a i elitserien. Årets glädjeämnen är annars Erik Stenlund, Mikael Teurnberg och Stefan Lardner. Erik blir 2:a i den individuella SM-finalen och Teurnberg blir 9:a. Stefan Lardner kör JSM-final i Hagfors och får där omkörning om silvret mot Tony Rickardsson och Stefan Dannö. Lardner förlorar visserligen omkörningen men en 4:e plats i JSM-finalen är mycket bra!
   1992 värvar Rospiggarna Sveriges stjärnskott Tony Rickardsson. Rospiggarna når detta år en fin 5:e plats i elitserien. Men den stora framgången kommer i Par SM-finalen i Hagfors. Rospiggarna ställer Erik Stenlund, Tony Rickardsson och Patrik Karlsson på startlinjen. Tony tar bara 2 poäng, likaså reserven Patrik men Erik skrapar ihop hela 16 poäng och Rospiggarna tar sin första Par SM medalj! Det blir silver efter att Erik vunnit omkörningsheatet mot Bysarna.

Men så kommer då året 1993, Rospiggarna blir sist i elitserien och Tony Rickardsson lämnar klubben. Rospiggarna satsar nu allt på ett kort och värvar 1990 års världsmästare Per Jonsson för att åter gå upp i elitserien. Säsongen börjar mycket bra och Rospiggarna vinner sina första matcher. Då händer det som inte får hända. Per Jonsson kör en seriematch i Polen och vurpar så illa så han senare skulle hamna i rullstol. Hela laget är i chock och flera vill låta bli att köra klart serien. Efter flera diskussioner bestämmer man sig ändå för att köra vidare, för Pers skull. Man hinner köra några matcher till och vinner även dom då nästa olycka är framme. Erik Stenlund vurpar under en långbanetävling och skadar sig. Rospiggarna drabbas nu av all otur ett lag kan ha. Trots oturen fortsätter Rospiggarna att vinna matcher och när säsongen är slut står Rospiggarna som division 1 segrare med bara en förlust. Detta var en otrolig seger, laget och publiken stöttade varandra trots alla motgångar, detta var en stor bragd! Till 1995 års säsong värvar Rospiggarna Greg Hancock och Jason Crump. Elitserie ”comebacken” börjar dock trögt och vid sommar uppehållet ligger Rospiggarna sist. Men så börjar Rospiggarna vinna match efter match och när bara 3 omgångar återstår leder Rospiggarna serien! Den 5:e september 1995 möter Rospiggarna Bysarna, vinner man här är klubbens första lag SM-guld ett faktum. Över 3000 personer hade samlats i Orion parken för att se Rospiggarna ta SM-guld i speedway. 2 timmar senare bryter jublet ut, Rospiggarna slår Bysarna med 54-42 och klubbens första lag SM-guld är ett faktum! Bästa poängplockare i Rospiggarna blev Einar Kyllingstad med 12 inkörda poäng. Rospiggarna skriver denna dag, den 5 september 1995 historia som det första laget som vunnit elitserien redan året efter man vunnit näst högsta serien. Till säsongen 1996 tappar man Jason Crump men värvar istället Jimmy Nilsen. Rospiggarna har som mål denna säsong att försvara sitt SM-guld. Men efter en del oflyt med skador blir man ”bara” 2:a i serien. Men Rospiggarna fick ändå 2st SM-guld detta år, Emil Lindqvist vinner JSM och Jimmy Nilsen vinner ”stora” SM. Säsongen 1997 har Rospiggarna kvar samma lag som -96. Serien detta år blir jämn men efter 18 omgångar står Rospiggarna som serie segrare. Rospiggarna stannar på lika många poäng som 2:an Valsarna och 3:an Örnarna, men på bättre poängskillnad vinner Rospiggarna sitt 2:a lag SM-guld! Detta år blir klubben även silvermedaljörer i Par SM. 1998 vinner Andreas Jonsson JSM och blir även 4:a i den ”stora” SM-finalen. Rospiggarna blir detta år 2:a i serien och 3:a i Par SM-finalen. Säsongen 1999 vinner Rospiggarna ett SM-guld och detta är i Par SM. Till år 2000 inför man ett slutspel i speedway, 1:an, 2:an och 3:an går dit. 1:an går direkt till final medan 2:an och 3:an får köra en semifinal. Rospiggarna blir 3:a i serien och får möta Valsarna i semifinalen. Rospiggarna vinner lätt med 105-87, därmed är Rospiggarna klara för final mot Masarna. Tyvärr tar det roliga slut redan i den första finalmatchen som Rospiggarna förlorar med 20 poäng. Rospiggarna förlorar sedan den andra final matchen och sammanlagt förlorar man med 109-83. Men detta år blir förhållandevis bra trots den dåliga avslutningen. Andreas Jonsson vinner både JSM-guld och JVM-guld detta år.

Till säsongen 2001 är målet självklart, Rospiggarna ska ta guld. Rospiggarna kör detta år utmärkt och utklassar allt motstånd. Rospiggarna vinner serien hela 9 poäng före 2:an Masarna! Rospiggarna är därmed klara för final och efter att Masarna vunnit semifinalmatchen mot Västervik är final motståndet klart. Rospiggarna är taggade till tänderna och vill ha revansch för förra årets snöpliga final förlust mot just Masarna. I den första final matchen i Avesta blir resultatet lika (48-48) och allt kommer nu att avgöras i den andra finalen i Hallstavik. Över 9000 personer letar sig upp till Orion parken i Hallstavik för att se Rospiggarna och Masarna göra upp om segern. Rospiggarna är denna afton snäppet bättre än Masarna och vinner med 47-36. Därmed är Rospiggarnas 3:e lag SM-guld ett faktum. År 2001 var Rospiggarnas genom tiderna bästa år, Andreas Jonsson blev 3:a i den individuella SM-finalen i Avesta, Andreas Messing vann RM-guld, Rospiggarna vann Par SM-guld, Ryan Sullivan blev 4:a i VM, Freddie Eriksson blev 10:a i JVM-finalen, Greg Hancock vann GP-challenge och Rospiggarna vann lag SM-guld! Rospiggarna lyckades sedan med bragden att även försvara sitt SM-guld 2002!

Säsongen 2003 blev tyvärr året då ”piggarnas” storhetstid tog slut. Trots ett på pappret fantastiskt lag innehållande bl.a. Greg Hancock, Andreas Jonsson & Lee Richardson så gick säsongen dåligt. ”Piggarna” blir nerdragna i bottenträsket och tvingas slåss för sin existens i Elitserien. Publiken minskar och när säsongen är slut är hittar vi Rospiggarna på en blygsam niondeplats i tabellen, endast Valsarna är bakom dom!
Även de två efterföljande säsongerna blir tunga. Rospiggarna lyckas visserligen etablera sig som ett mittenlag i serien men framgångarna uteblir och publiken sviker. Både säsongen 2004 och 2005 slutar klubben sexa i Elitserien. Inför säsongen 2005 lämnade dessutom Hallstavikskillen Andreas Jonsson klubben för att istället pröva lyckan i konkurrentklubben Luxo Stars. Andreas som tillhörde klubbens två bästa förare lämnade självklart ett stort tomrum efter sig.

De största framgångarna för klubben under säsongerna 2004-2005 kom i de individuella tävlingarna. Andreas Jonsson blir sjua i VM 2004 och blir dessutom Världsmästare i lag! Jonas Davidsson blir svensk juniormästare och får dessutom ett wildcard till Målillas Grand Prix 2005. Klubbens duktiga knatteförare Jonas Messing vinner RM-guld i slutet av 2005 och kvalar dessutom in till både EM och VM! Samma år köper Norrtälje kommun dåvarande Orionparken av MK Orion där Rospiggarna ingick för 2,2 miljoner kronor.
Säsongen 2005-2006 tippar dom flesta att Rospiggarna ska åka ur högsta serien men klarar sig kvar trots att flera namnkunniga förare försvunnit från klubben. 2006 går Jonas Davidsson till Hammarby Speedway där sejouren blir väldigt kort och återvänder till Rospiggarna där han växte till sig och var tillsammans med Greg Hancock den som bar upp laget.
2009 skriver Mr. Indianerna Henrik ”Henka” Gustafsson på för Hallstaviklaget efter 23 år för Kumlaklubben.  Samma år meddelar Greg Hancock att han slutar i Rospiggarna efter ha kört i klubben sedan 1995. Hans nya klubb blir Piraterna från Motala.
2009 blir Fredrik Engman blir lagvärldmästare i 80cc.

År 2010 splittras Rospiggarna och Orion, Orionparken blir nu Parken. Det här året lämnar Piggarna elitserien elitserien frivilligt främst på grund av ekonomiska problem. Micke Messing skriver på som lagledare för Wästervik SK och Micke Teurnberg tar över lagledarrollen i Rospiggarna. Detta år blir Fredrik Engman 2:a i EM samt VM 5a individuellt.

År 2011 blir Andreas Jonsson och Simon Gustafsson gästförare för Rospiggarna. Med alla gästförare blir Allsvenskan ett superintressant serie och publikmässigt en storsuccé.
Laget får ett enhetligt ställ i rött och vitt.
Rospiggarna vinner Allsvenskan efter ha vunnit finalen mot Ikaros Smederna. Klubben väljer att stanna kvar i den näst högsta serien.
Andreas Jonsson kommer 2:a i GP-serien. Världsmästare blir Greg Hancock, båda bosatta i Roslagen. Lilla Roslagen har dom två bästa speedwayförarna i världen!!
Detta år blir Parken Carl Wahren Arena.

År 2012 satsar Rospiggarna på att vinna Allsvenskan. Laget vann alla hemmamatcher i grundserien och förlorade mot Smeder, Masar och Örnar på bortaplan.
Sista matchen innan slutspel möter Rospiggarna Örnarna från Mariestad som kommer med näst intill ett division1 lag. Trots detta kommer det hela 1,800 personer till matchen som slutade med förkrossande 69-21. Under matchens gång meddelar Rospiggarnas lagledare Mikael Teurnberg till publiken att styrelsen har beslutat att bjuda på nästa hemmamatch. Motiveringen var att Hallstaviklaget är måna om sin trogna publik och vill bjuda på bra underhållning vilket det inte blev i denna match.

Semifinalen mot Griparna slutade med en förkrossande seger både hemma och borta med 59-31 i båda matcherna.

Finalen står mot Ikaros Smederna från Eskilstuna som hade vunnit sin semifinal mot Masarna. Innan dess var det GP i Målilla, där en incident mellan Nicki Pedersen och Rospiggarnas Andreas Jonsson gjorde att Andreas slutade med en hjärnskakning och därmed körförbud inför den Allsvenska finalen.  Första finalmatchen går i Hallstavik där det blir 45-45 och en halv seger för bortalaget som hemma besegrar rättvist Rospiggarna med 48-42.

Inför 2013 ändrar SVEMO på reglerna igen och nu blir snittet 10,000 för Allsvenskan. Detta gör att samtliga lag får ändra om i laguppställningen. Rospiggarna får behålla sin stomme i laget men Ludvig Lindgren, Fredrik Engman, Henrik Lindqvist och Kauko Nieminen får lämna laget och kommer Victor Palovaara, Joel Andersson och Jari Mäkinen in. Jari Mäkinen hoppar av för mera styrning i England som går på torsdagar. Ny ass. tränare blir Emil Lindqvist som tidigare har kört för klubben.
Andra tävlingen av Flat Track i Sverige gick på Carl Wahren Arena. Vann gjorde Rospiggarnas Kim Nilsson.

Namnet Carl Wahren Arena försvinner och blir Parken igen tills ett nytt namn kommer till.
Andreas Jonsson går till Ikaros Smederna i Elitserien efter nio år i Dackarna.  Andreas  kör som gästförare för Rospiggarna 2013.

Valsarna begär sig ner i Allsvenskan frivilligt för att förbättra sin ekonomi, vilket gjorde att laget som kom sist i Elitserien, Vargarna fick en förfrågan att vara kvar i Elitserien vilket de tackade Ja till. Hade Vargarna i sin tur tackat Nej till platsen hade förfrågan gått till Rospiggarna som då hade tackat Ja till platsen. Lejonen  blir nykomlingar i Allsvenskan från division 1.
Valsarna går i konkurs strax efter laget meddelat att ska ner en serie.
År 2012 omkommer den förre detta Rospiggsföraren Lee Richardson i en svår olycka på en oval i Polen. En hel speedwayvärld är i en stor chock och sorg.

17 januari 2013 anordnar Rospiggarna skidsprint i Parken med bland annat Britta Norgren. Tre Rospiggsförare Timo Lathi, Kim Nilsson och Simon Gustafsson och en före detta, Einar Kyllingstad där Timo vann före Einar och Kim som delade andraplatsen. Sist kom Simon som blev kvällens publikfavorit. Vann den riktiga tävlingen gjorde lag Hallsta Truck o Traktorservice med Emil Johansson och Magnus Björk. Segrare i det individuella tävlingen var Lucas Johansson.

17 februari skriver Rospiggarna historik genom att anordna en seriematch i Isracing. Meningen var att det skulle vara Lag SM-final men den sista omgången i serien som skulle gå på Gubbängen i Stockholm blev inställd på grund av vallarna var för hårda som blev en säkerhetsrisk. Dom fyra historiska lagen var Hammarby IF, Strömsunds MC, SMK Gävle och ÖMK Rundbana. Bland förare kan nämnas Per – Olof ”Posa” Serenius, Stefan Svensson och Per – Anders ”P-A” Lindström. 1 793 personer såg denna historiska match i Parken.

2 mars 2013 öppnades Café Rospiggarna i klubbstugan uppe i Parken med samarbete med 10 100. Cafeterian ska vara öppet måndag till fredag. Tyvärr så fick caféverksamheten upphöra på grund av påtryckningar från en stor förening + en annan caféverksamhet i Hallstavik som inte vill att Café Rospiggarna ska finnas!
2 mars anordnades den andra tävlingen i Bilspeedway.
Säsongen 2013 kommer Rospiggarnas lagledare Mikael Teurnberg arbeta som expertkommentator för ViaSat Sport under GP-sändningarna. 5 maj börjar ViaSat sända från Polen och extraliga där Rospiggarnas lagledare Mikael Teurnberg även är expertkommentator.
ExRospiggen Ryan Sullivan meddelar att han slutar med speedway innan säsongen har börjat.

2013 anordnar Rospiggarna SM-kval i Parken där Kim Nilsson vinner och slutar på fjärde plats i SM som avgjordes i Vetlanda. Kims säsongsmässigt den bästa, resulterade i ett Wild Card till GP på Friends Arena.
SM-Guldet tog för övrigt Rospiggarnas gästförare Andreas Jonsson och det var det nr 6!

2013 slutar Rospiggarna tvåa i grundserien och får möta Gnistorna från Malmö i semifinal. I Malmö blev det vinst med 50-40 och hemma vann laget med 53-37. Finalen stod Örnarna från Mariestad som väljer att köra hemma först. Rospiggarna åker ner till Mariestad och fullständigt krossar motståndet. 55-35 blev resultatet trots Tomas H Jonasson i laget som ersatte en skadad Peter Karlsson.
I Hallstavik fortsätter krossen inför hela 4227!!! personer. 62-28 blev resultatet och detta i en Allsvensk Final där förövrigt Örnarna hade dominerat hela grundserien. Rospiggarna från Hallstavik är tillbaka i finrummet, ELITSERIEN 2014.

När Elitserien startar hamnar Rospiggarna långt ner i tabellen enligt alla experter men laget överraskar alla och hamnar på en tredjeplats. Lagledare Micke Teurnberg tar med sig Andreas Jonsson, Kim Nilsson, Mads Korneliussen och Timo Lathi från Allsvenskan och tillkommer gör Jonas Davidsson, Chris Harris, Andzejs Lebedevs och Grzegorz Walasek.
Laget själva hade som målsättning att vinna sina matcher hemma först och främst och inte ha så stora krav på matcherna borta. Resultatet blev 5 vunna hemma av 7 och 3 vunna borta av 7, vilket anses vara väldigt bra. Serien började väldigt bra med seger över ElitVetlanda hemma och Indianerna borta! Noteras bör att Rospiggarna var det enda laget i grundserien som vann i Kumla!

Walasek blir långtidsskadad och laget ersätter honom med Maciej Janowski.

Rospiggarna hamnar på en tredje plats när serien är klar och får då välja lag 5 eller 6 från grundserien i kvartsfinalen. Ikaross Smederna och Vargarna möter varandra i sista omgången där ett slutspel blir till den som vinner. Regnet gör att matchen måste ställas in (heat 7) och matchen skulle köras dagen efter. Vargarnas styrelse meddelar att de lämnar WO och därmed vinner Ikaross Smederna med 45-0 samt får 2 poäng för matchen samt bonuspoängen. Vargarnas lagledare  Peter Jansson lämnar  sin post i protest.

I kvartsfinalen mot Ikarossmederna väljer lagledare Micke Teurnberg att börja borta i Eskilstuna. tidigare regn på dagen gör att matchen blir försenad  i 60 minuter. När matchen kom igång gynnades Rospiggarna mera av banan och vann med komfortabla 49-41.
Hemma i Parken bjöds det på en riktig bra speedway där hemmalaget går segrande med 50-40.

I semifinalen väljer ElitVetlanda att möta Rospiggarna i Hallstavik första matchen. En match som Rospiggarna hade hoppats på med 10-15 poäng övertag inför returen i Vetlanda. Matchen slutade 47-43 till hemmalaget efter en stark början men där Vetlanda tog över efter den stora pausen.
Nere i Vetlanda gjorde hemmalaget processen kort och vinner med 57-33. Därmed slutar Rospiggarna på plats fyra i Sverige och missar bronset.

När Rospiggarna kom upp i elitserien 2014 var det inte många som trodde på laget. Rospiggarna själva gick ut med att de var starka hemma och försöka vinna en del av matcherna där, bortamatcherna var bara att göra så bra som möjligt. Med facit i hand vet vi hur det gick!!

SM-finalen gick i Nyköping den 5 sept där Rospiggarna även i år hade stor framgång. Gästföraren Kim Nilsson slutade tvåa och knep silvret och fyra kom Jonas Davidsson.  Regerande svenska mästaren Andreas Jonsson lämnade återbud.

Publikintresset är stort i Hallstavik då Rospiggarna har 3 649 personer i snitt hemma vilket är 700 mer än var Dackarna har som har den näst högsta snittsiffran hemma. Publikintresset för Rospiggarna borta är intressant också då 2 622 personer i snitt har sett laget. Det ger en fjärdeplats efter grundseriens slut.

När Lag-VM kördes i juli månad hade Rospiggarna 5 representanter genom Andreas Jonsson och Kim Nilsson Sverige, Chris Harris Storbritannien, Andzejs Lebedevs Lettland samt Mads Korneliussen från Danmark, som förövrigt blev Lagvärldsmästare med sitt Danmark.

2015 har Rospiggarna ett eget 80cc lag med tre egna produkter.

Februari 2015 blev Rospiggarnas Mikael Teurnberg vald till årets tränare/coach på idrottsgalan som hölls på Campus Roslagen.

I juni kördes Lag-VM i Danmark där Sverige med Andreas Jonsson som lagkapten blev världsmästare. Övriga i laget var Antonio Lindbäck, Linus Sundström, Fredrik Lindgren och Peter Ljung.

SM 2015 gick i Hallstavik mellan 31 juli och 1/8, där mästerskapen började med JSM som Masarnas Fredrik Engman vann före Victor Palovaara Valsarna  medan Griparnas och även gästförare i Rospiggarna John Lindman knep bronset före Indianernas Joel Andersson. Tävlingen bjöds på en mycket bra speedway men även mycket avåkningar och tidvis lite regn.
Fredrik tog sitt tredje raka JSM-Guld med denna seger.
Tyvärr så skadade sig Wästerviks Gustav Johansson som fick åka med helikopter till sjukhus varav ett längre uppehåll. Han bröt båda handlederna.

Andra dagen startade med med USM finalen med väldigt taggade förare som resulterade i även som i JSM resulterade i många avåkningar, en annars bra tävling i strålande sol där Elit Vetlandas Alexander Woentin tog hem guldet och på andra plats kom Henrik Bergström  Wästervik och Masarnas Jesper Persson Aspgren som knep bronset.

Kvällen avslutades med den stora SM-finalen i strålande sol och lite blåst. Ett SM som stort sett ingen kunde förutspå vinnaren. Rospiggarnas Andreas Jonsson och Indianernas Antonio Lindbäck dominerade grundomgångerna tillsammans med Dackarnas Joonas Kylmäkorpi och Indianernas Fredrik Lindgren där dom första tre körde till sig en finalplats i grundomgången medans Fredrik Lindgren fick köra sista chansenheat om den sista finalplatsen tillsammans med Peter Ljung, Pontus Aspgren och Peter Karlsson. Peter Ljung kör över mållinjen först efter Fredrik Lindgren fick punktering med ett halvt varv kvar av heatet då han var i ledningen. I finalen vinner Antonio Lindbäck före Andreas Jonsson och Peter Ljung. Guldet var det första för en strålande glad Antonio Lindbäck.

Publiken på dessa två dagar var över 6000 personer varav den stora finalen sågs av 4 348 personer!!

Rospiggarna speedwayklubb fick mycket beröm över arrangemanget av både förare, SVEMO och C-more som direktsände den stora finalen.

År 2016 startades med Isracing på Parken som anordnades av Rospiggarna Speedway som en internationell tävling. Världsnamn som Danil Ivanov som har bland annat VM-guld i bagaget, VM-trean Dimitry Khomitsevich på startlinjen.  Sex stycken GP-förare för 2016 var med i denna väldigt underhållande tävling. Förutom de två ryssarna var även Stefan Svensson, Daniel Hendersen, Niclas Kallin Svensson samt Anti Aakko från Finland med. Det övriga startfältet gick inte av för hackor heller, vad sägs om Jo Saetre, Jimmy Olsen, Jocke Söderström, Mikael Flodin, Douglas Blomqvist, Mats Järf, Torni Norela, Marko Weckman, Hans-Olov Olsen och Martin Haarahilunen.

Dom 1680 personerna som kom och tittade på denna tävling fick uppleva en spännande och underhållande Isracing och de var inte många som gick hem besvikna. Banrekordet på 49,0 rök redan efter första heatet och är nu på 48,0 som Danil Ivanov innehar nu.

B-finalen vanns av Niclas Kallin Svensson före Stefan Svensson och trea blev Martin Haarahiltunen samt Mats Järf på en hedrande fjärdeplacering.

A-finalen vinner Dimitry Khomitsevich komfortabelt före vinnaren i B-finalen vinnare och överraskningen Niclas Kallin Svensson, trea kom Daniel Hendersen och fyra kom Danil Ivanov.

När SM-finalen i Isracing avgjordes på Parken 2016 skrevs det historia inom motorbranschen därför att det var den första finalen någonsin i Hallstavik. Dessutom kommer även den individuella SM-finalen i speedway köras i juli samma år. Här får man gå tillbaka långt bort i historien sedan detta hände, nämligen 1958 då på Stockholms Stadion.

4016 personer tog sig till Parken där de fick se ett spännande och underhållande Isracing av mycket hög klass. Stefan Svensson blev Svensk mästare före en hård kämpande Ove Ledström och bronset körde Daniel Henderson till sig.

 

 22-23/7-2016, för  andra året i rad anordnades Svenska Mästerskapen i speedway på HZ Bygg Arena. I ett strålande soligt och varmt väder avgjordes först JSM på fredagskvällen där Västerviks och före detta Rospiggarnas Joel Andersson hade ett stort favorittryck på sig som han höll. Joel vann finalen före Joel Kling Lejonen som inte hade tappat något poäng före finalen. Bronset tog Dackarnas Alexander Johansson. 648 personer såg denna JSM-Final på plats.

Lördagen fortsatte med USM-Final där hela 347 personer hade sökt sig till denna varma lördagsförmiddag. Masarnas Philip Hellström Bängs visade enastående klass och vann alla sina heat helt komfortabelt. Silvret körde Örnarnas Erik Ivarsson till sig och bronset knep Indianernas Jonathan Grahn. Rospiggarnas Anton Lundin var reserv och fick köra ett heat men kom ej i mål.

Den stora finalen, SM-Finalen där Rospiggarnas Andreas Jonsson vinner guldet ( för övrigt är hans sjunde guld),bara Ove Fundin och Tony Richardsson har tagit fler guld. Tvåa denna kväll blev Antonio Lindbäck som kör för Indianerna och bronset körde exrospiggen och numera Masen Kim Nilsson hem, finalen sågs av 3789 personer, sammanlagd publiksiffra för denna SM-helg blev 4784 personer.

Lag-VM Finalen kördes i Manchester den 30/7 där Polen blev världsmästare före värdnationen England och Bronset gick till Sverige där bland annat Rospiggarnas Andreas Jonsson är lagkapten . Australien som slutade fyra hade Rospiggarnas Jason Doyle och Max Fricke med i truppen. Fricke skadade sig Race off och kunde inte köra i finalen, men Doyle körde finalen.

/Publicerat med tillstånd från speedwayhistory.com. samt Johan Persson.

Torsten Sjöberg Häverödal